Nysted
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

bare noget jeg læste

Go down

bare noget jeg læste Empty bare noget jeg læste

Indlæg  Klas Tors Jan 17, 2008 7:25 pm

det er nogen der kort fortæller lidt om dere s halmhus, det er ikke en bestemt informativ artikkel men den giver alligevel et intryk af at det ikke er så svært som man kunne tro.

Halmhuset
En af de alternative måder at bygge en bolig på er at bygge et halmhus. Et halmhus kan bygges uden at belaste miljøet, da alle materialer er taget direkte fra naturen, modsat de meget populære typehuse, der ikke er gode for miljøet. Halmhuset har også den fordel, at det ikke forurener, når det engang skal rives ned. Man skal dog ikke tro, at det er noget der sker lige med det samme. Et halmhus kan nemlig sagtens holde i 100 år. De første halmhuse blev bygget i USA, da folk begyndte at flytte ud på prærien, hvor der ikke var noget træ til at bygge almindelige huse af. I dag står der stadig meget gamle halmhuse på den amerikanske prærie.

Et halmhus er meget billigere at bygge end et almindeligt parcelhus. For 150.000 kr. kan man bygge et enfamilieshus, der sagtens kan overholde de krav, som stilles til et normalt parcelhus.

Halmballerne er ikke kun et billigt og godt byggemateriale, det er også meget holdbart. Det kan faktisk klare et tryk på 30 tons per kvadratmeter. Eneste ulempe er at væggene godt kan synke 5-10 cm.

Umiddelbart kan det tænkes, at den dejlige, lune halm, vil være et herligt hjemsted for mus og rotter. De kan dog holdes ude, hvis man bare er omhyggelig med oppudsningen af væggen.

Hvis man vil undgå råd og svamp, er det vigtig, at man sørger for at holde halmballerne tørre både før, under og efter byggeriet. Det er derfor vigtig at bruge murpap mellem fundamentet og halmballerne. Det er også vigtigt, at sørge for at taget er helt tæt.

Der er aldrig blevet foretaget officielle brandtest på halmhuse i Danmark, men alle de erfaringer, private har gjort, har vist, at lerpudsblandingen kan klare 2 timers intensiv varme med en gasbrænder. Der ventes i øjeblikket med spænding på resultatet af By- og Boligministeriets officielle brandtest af en halmmur. I "halmballekredse" forventes det, at halmhusets mure vil opnå en klassificering af brandhæmmende og måske ligefrem brandsikkert.

Vores halmhus
Det halmhus vi har opført, er bygget med udgangspunkt i de informationer vi har kunnet skaffe fra Danmarks Radios hjemmeside om et halmhus, der er blevet opført i en tv-serie. Vi har forsøgt at fremskaffe så mange materialer fra et rigtigt byggeri som muligt. Vi har dog desværre måttet udelade visse meget særlige ting i vores hus, men har fundet meget fine erstatninger.

Vi har ikke ønsket at kopiere halmhuset fra DR's hjemmeside, men at konstruere vort eget udfra de byggeanvisninger hjemmesiden gav. Vores model har heller ikke været at skabe en lille udgave af et rigtigt hus, men at vise hvordan et halmhus er bygget op lag for lag.

En anden måde at bygge et halmhus på kunne være at bygge det rundt, hvorved man vil gøre overfladen så lille som mulig og derved mindske energitabet.

Det var heldigvis ikke nødvendigt at spørge kommunen om lov til at bygge vores halmhus. Bygger man til gengæld et i rigtig størrelse, skal man kigge forbi teknisk forvaltning, så man ikke får problemer senere. Nogle kommuner smider ikke om sig med tilladelser til anderledes byggeri.

Fundamentet og gulvet
Fundamentet er af samme type som de fundamenter, der holder mange af de kirker, som står rundt om i Danmark. Ovenpå stensylten lægges muslingeskaller til isolering. Stensylten har samme isoleringsevne som leccasten.

Muslingeskallerne har den fordel, at de er meget billige, da skallerne er et affaldsprodukt fra fiskeriproduktionen.

I et rigtigt halmhus er det også nødvendigt med murpap mellem halmballerne og fundamentet til at holde fugten væk.

Under murerne placeres ankre, der kan holde halmballerne på plads. Fra ankrene trækkes en stålwire op rundt om halmballerne, til at holde dem på plads i al slags vejr - især blæsevejr.

Til gulv lægges et lag hårdt presset lerpudsblanding, som vi har gjort på vores model. Når huset er færdigt kan man polere gulvet med linolie, hvis man ønsker, det skal være helt glat.

Væggene
Væggene laves af halmballer, som omgives af lerpudsblandingen på begge sider. Vi har valgt at bruge almindeligt ler, da vores hjemmeblandede lerpudsblanding ikke fik den rette konsistens. I lerpudsblandingen skal der nemlig tilføjes den særlige lerblanding silt og groft sand, hvilket vi ikke fik havde mulighed for. I lerpudsblandingen til væggene kan der også tilføjes hørskærver, der forhindrer at væggen slår revner.

Der bruges ikke almindeligt cement, da dette kræver for meget energi i produktionsfasen. Cement er også dårligt for miljøet, når huset skal rives ned eller forgår. Lerpudsblandingen er til og med billigere end cementen.

Lerpudsblandingen er også god for indeklimaet, da den stabiliserer luftfugtigheden. Er der for fugtigt inden døre transporterer pudset automatisk fugten ud. Pudsen kan til og med føre fugt til huset, hvis der er meget tørt.

Til at støtte halmballerne brugte vi rundtømmer, men i virkeligheden er dette slet ikke nødvendigt, da halmen holder huset selv. Derudover bruges der i virkeligheden stålwirers til at sætte halmen i spænd. For at sikre sig at halmballerne ikke vælter, mens man stabler dem oven på hinanden, stikker man i hver ende af halmballen en bambuspind ned i den underliggende halmballe.

Taget
Ovenpå væggene lægges rundtømmer, der skal bære taget. Det er her vigtigt at lægge et lag tykt plastik til at holde fugten væk for at undgå, at halmballerne rådner. Ovenpå dette lag plastik placeres et lag lærred. Her lægges så et tykt lag isolerende halm. Halmen placeres i den form, som man ønsker taget. Vores tag er bygget, så det kun hælder til den ene side, og vi har derfor valgt at bruge ekstra træ til at holde på tagets form. Ovenpå halmen lægges endnu et lag plastic,s og ovenpå dette kan man så lægge et tæppe og strø halm udover. Halmen vil hurtigt blive omdannet til en biotop, hvor der kan vokse forskellige planter.

kilde: http://krath.dk/writing/projektopgaven/europa_og_miljoet/
Klas
Klas
Admin

Antal indlæg : 91
Age : 37
Location : Nysted
Registration date : 18/11/07

https://nysted.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

bare noget jeg læste Empty Sv: bare noget jeg læste

Indlæg  Klas Tors Jan 17, 2008 8:11 pm

et link til statens
bygge forskningsinstitut, tænker at der må stå noget der. Jeg tjekker med det samme, jeg poster det bare herda jeg nødigt vil midste gode links. evt kan i tjekke det ud og sige om i finder noget der Smile
http://sbi.dk/
Klas
Klas
Admin

Antal indlæg : 91
Age : 37
Location : Nysted
Registration date : 18/11/07

https://nysted.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

bare noget jeg læste Empty Sv: bare noget jeg læste

Indlæg  Klas Lør Jan 19, 2008 5:27 pm

Klas
Klas
Admin

Antal indlæg : 91
Age : 37
Location : Nysted
Registration date : 18/11/07

https://nysted.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

bare noget jeg læste Empty Sv: bare noget jeg læste

Indlæg  Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum